Menu

Poskytovanie vdelávania

Adaptačné vzdelávanie

V súlade so Zákonom č. 138/2019 Z.z. o pedagogických a odborných zamestnancoch v znení neskorších zmien a predpisov je Špeciálna základná škola s vyučovacím jazykom maďarským v Rimavskej Sobote, Hviezdoslavova 24 poskytovateľom adaptačného vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov.

V prípade, že škola nie je schopná zabezpečiť adaptačné vzdelávanie PZ alebo OZ z personálnych dôvodov, požiada písomne inú školu alebo MŠ SR riadiacu inštitúciu o zabezpečenie adaptačného vzdelávania.

Adaptačné vzdelávanie sa realizuje podľa vopred stanoveného programu adaptačného vzdelávania.

Spôsob hodnotenia: Uvádzajúci učiteľ hodnotí začínajúceho učiteľa priebežne a v záverečnej správe zhodnotí prácu začínajúceho učiteľa počas adaptačného obdobia

Kritériá na úspešné zvládnutie adaptačného vzdelávania

Hodnotí sa:

     1) Vyučovacia hodina

  1. organizácia vyučovacej hodiny
  2. metódy a formy
  3. hodnotenie žiakov
  4. aktivita žiakov
  5. jednotlivých úrovní poznania
  6. spätná väzba
  7. tvorivý prístup učiteľa, tvorivosť žiakov
     
  1. Záverečný pohovor
  1. Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) v znení neskorších predpisov:
  • štátny vzdelávací program,
  • školský vzdelávací program,
  • pedagogická dokumentácia a ostatná pedagogická dokumentácia.
  1. Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch v znení neskorších predpisov:
  • kategórie pedagogických zamestnancov,
  • kariérový stupeň,
  • kariérová pozícia.
  1. Vyhlášky, nariadenia vlády, metodické usmernenia:
  • metodické usmernenie o hodnotení a klasifikácii žiakov.
  1. Vnútorné predpisy školy:
  • pracovný poriadok,
  • organizačný poriadok,
  • školský poriadok,

 

k bodu - 1

    • efektívne využitie vyučovacieho času
    • striedanie metód
    • rozvoj jednotlivých kompetencií
    • spôsob hodnotenia (aktivizujúce, pozitívne, nie ironizujúce, ...)
    • aktivita detí a  žiakov (typ otázok – podnecujúce, napovedajúce, ...)
    • rozvoj a podpora analýzy, syntézy, abstrahovania, zovšeobecňovania, ...
    • kontrola pochopenia a úrovne osvojenia učiva, splnenia špecifických cieľov
       

k bodu - 2

    • základná pedagogická dokumentácia a ostatná dokumentácia, jej znalosť a vedenie
    • základná školská legislatíva (školský zákon, zákon o pedag. zamestnancoch, vyhlášky súvisiace  so ŠZŠ )
    • znalosť vnútorných noriem a predpisov (VPŠ, PP, KZ, BOZP a PO, ...)
    • materiálne vybavenie školy a možnosti jeho využívania

Spôsob hodnotenia:

Podmienky úspešného zvládnutia adaptačného vzdelávania:

Hodnotenie:

100% - 80% - veľmi dobrá úroveň 

79% - 50 %  -  dobrá úroveň  

49%- 25% - uspokojivá úroveň

25% a menej - neuspokojivá úroveň

Veľmi dobrá úroveň

Výborné rozvrhnutie vyučovacieho času, vysoko efektívna práca učiteľa i žiaka. Vhodne zvolený metodický postup, striedanie činností. Výborná podpora a rozvoj žiackych kompetencií. Využívanie pozitívneho hodnotenia žiakov, úlohy veku primerane zamerané na vyššie úrovne poznania. Spätnou väzbou overená úroveň zvládnutia hlavného cieľa i špecifických cieľov.

Učiteľ pozná základnú pedagogickú dokumentáciu, spôsob jej vedenia i ostatnú dokumentáciu. Orientuje sa v školskej legislatíve, ovláda a dodržiava vnútorné normy a predpisy. Výborne pozná materiálne vybavenie školy, ktoré vo svojej práci využíva. Spolupracuje s ostatnými pedagogickými zamestnancami, rodičovskou verejnosťou, ...

Dobrá úroveň

Vyučovacia hodina je pripravená dobre - s menšími, nie závažnými nedostatkami. Má jasne stanovený cieľ, metodiku i spôsob hodnotenia žiakov. Nechýba spätná väzba.

Spravidla pozná pedagogickú a ostatnú dokumentáciu, spôsob jej vedenia. Orientuje sa v školskej legislatíve, pozná a dodržiava vnútorné normy a predpisy. Pozná materiálne vybavenie školy, učebné pomôcky a didaktickú techniku, ktoré využíva v praxi. Spolupracuje s pedagogickým kolektívom, rodičovskou verejnosťou, ...

Uspokojivá úroveň

Vyučovacia hodina je pripravená a odučená so závažnejšími nedostatkami. Nie je metodicky správne odučená, chýbajú jednotlivé časti vyučovacej hodiny. Zásady hodnotenia žiakov sú dodržiavané s rezervami. Povrchne pozná a využíva materiálne vybavenie školy, učebné pomôcky, didaktickú techniku.

Pedagogickú a ostatnú dokumentáciu pozná len orientačne, rovnako vnútorné normy a predpisy. V školskej legislatíve sa spravidla neorientuje. Spolupracuje s pedagogickým kolektívom, rodičovskou verejnosťou; v komunikácii však nie je pripravený argumentovať.

Neuspokojivá  úroveň

Vyučovacia hodina nesplnila svoj cieľ; nie je dostatočne pripravená, vyučujúci nevyužíva pedagogické zásady a metodiku. Efektivita práce je takmer nulová.

Vyučujúci má značné rezervy v ovládaní pedagogickej a ostatnej dokumentácii, vo vnútorných predpisoch či v školskej legislatíve. Nepozná dostatočne materiálne vybavenie školy, učebné pomôcky či didaktickú techniku, nevyužíva ich. S kolektívom nespolupracuje, má problémy v komunikácii s rodičovskou verejnosťou.

Novinky

Kontakt

  • Špeciálna ZŠ s VJM Hviezdoslavova 24 Rimavská Sobota 979 01
    Hviezdoslavova 24 Rimavská Sobota 979 01
  • 047 / 56 23 232

Fotogaléria